Kako v Indijo
Piše: vodnik Brane Struga
Ta članek naj bi pomagal razumeti indijske razsežnosti in dal nekatere odgovore na vprašanja o izbiri ciljev in zato potrebnem časovnem okvirju. Sam se nimam za poznavalca Indije. Čeprav se tja vračam že več kot dvajset let, mi je zdaj jasno, da bi zanjo rabil še kakšno življenje.
Gledano geografsko je Indija podcelina, ki jo na severu zaključuje Himalaja, na vzhodu in zahodu pa obliva morje. V tem okviru meri 4,4 milijona km² in daje življenjski prostor 1,7 milijardi ljudi. Večinoma pa pod tem imenom poznamo republiko Indijo, državo, nastalo leta 1947. Tokrat je Indija manjša; meri “le” 3,3 milijona km², v njej pa živi 1,2 milijarde ljudi. Indijska republika je zveza 29 držav in 7 zveznih teritorijev. Največja država po površini je Radžastan, ki meri 340.000 km², največ prebivalcev pa ima država Utar Pradeš, več kot 200 milijonov.
Zgodovina ima o deželi, ki so jo po veletoku Indu poimenovali Perzijci, veliko povedati. Zgodbe stare civilizacije štejejo vsaj 5.000 let in segajo v čas egipčanskih, mezopotamskih in kitajskih sodobnikov. Potem je dolga vrsta vpadov in osvajanj; Arijci, Perzijci, Grki, Skiti, Parti, Kušani, Huni, arabski in turški muslimani, Mongoli, Evropejci … Niz krvavih spopadov, medkulturnih stikov, izgradnje in uničenja. Predvsem pa človeškega učenja. Če iz svojih osebnih izkušenj vemo, da se največ naučimo iz težavnih preizkušenj, nam je jasno, da se je v Indiji nakopičilo ogromno znanja.
To kompleksno, interdisciplinarno znanje danes imenujemo hinduizem. Govori o preteklosti, sedanjosti in prihodnosti. Daje napotke za organizacijo družbe in države, govori o tem, kako preživeti človeško življenje. Odgovarja na eksistenčna, duhovna in metafizična vprašanja. Ponuja tolažbo in daje smisel. Nima začetnika in predvsem ne pozna herezije. Hindujec lahko časti tisoče bogov ali pa nobenega. Hinduizem je kot veletok. Vsi pritoki in stranski rokavi, vse lagune, slapovi in jezera so njegov neločljiv del. Na zahodu poznamo njegove izseke: jogo, ajurvedo, vegetarijanstvo, nenasilje, meditacijo, reinkarnacijo, nage askete, pa tudi Kama Sutro in obsežne junaške epe.
Dolg uvod, da bi razumeli dilemo, s katero se sooča organizator potovanja. Kam peljati potnike, kaj pokazati ali gledano drugače, kaj izpustiti? Velike potovalne destinacije razdelimo na dele. V indijskem primeru je en del severna, drugi pa južna Indija. Razlikujeta se klimatsko, kulturno, zgodovinsko … Pa je posamezni del še vedno dosti prevelik za trajanje povprečnega potovanja in ga je nujno še naprej drobiti. Na dokončno sestavo programa imajo precej vpliva tudi potovalni trendi in konkurenčni boj z ostalimi ponudniki potovanj. Rečeno na kratko: v svoj program moramo vključiti vse, kar ponuja konkurenca (in poznajo stranke), plus priboljške, ki bodo ljudi pripeljali k nam. To je v glavnem odgovor na vprašanje, zakaj vsi ponujajo iste stvari!
Rečemo lahko, da bolj kot poznate potovalni teren, večje probleme s sestavo programa imate. Jasno je namreč, da bo večina ljudi obiskala Indijo le enkrat v življenju. Skorajda vsi potencialni obiskovalci so že slišali zgodbe o revščini, umazaniji, gneči, vročini, nadlegovanju in se po premisleku odločajo za krajša potovanja v Indijo. Brezkončnosti ste za ogled namenili 9 dni! Dva dni potrebujete za let tja in nazaj. Ostane en teden.
Naša Slovenija meri 20.000 km² in ima 2 milijona prebivalcev. Imamo dobre cestne povezave in le redke zastoje v mestnem prometu. Kako jo bi v tednu dni pokazali obiskovalcem? En dan Ljubljane, Bled in Bohinj, Postojna in Predjamski grad, Primorska, Maribor in Ptuj, pa katero od termalnih kopališč. Kje so gore, pa Trenta in Soča, Goriška Brda, Škocjanske jame, Logarska dolina, Prekmurje … Vsaj še za teden potovalnih ciljev. In nič kaj manj vrednih od jagodnega izbora!
Kaj hočem reči? Indijo poznamo bolje od vas. Lahko ostanemo zgolj pri velikih mestih in uniformiranih ogledih v tednu dni. Lahko pa potovanje (bolj ali manj) podaljšamo, predvsem pa drugače postavimo. Skušamo pokazati pestrost Indije; katerega od njenih narodnih parkov, podeželje, svete kraje, arhitekturne spomenike s posebno atmosfero … Skušamo skrajšati transferje in čas še bolj polno izkoristiti! Na eni strani ostanemo pri obisku največjih atrakcij (Taj Mahal), ki pa mu z naborom ostalih poudarkov dodamo širšo in prepoznavno dimenzijo. Spremenimo rdečo nit, sporočilnost, dodamo širino in barvo. In kaj rabimo za to? Zgolj vaš interes in vaše zaupanje! Ne recite ne, ko boste brali program, katerega krajev ne boste nujno (vseh in takoj) prepoznali. Naj opravimo delo, kot ga najbolje znamo in zmoremo! Bodite pogumni in se odločite za drugačnost! Ne bo vam žal!