4. July, 2017   Agencija Oskar, Tanzanija   ,

Koristne informacije o gori Kilimandžaro

 

Koristne informacije o gori Kilimandžaro

Tanzanija-Kilimanjaro-sneženi vrhGora Kilimandžaro je speči vulkan, ki se nahaja v Tanzaniji. Dviga se do višine 5.985 m in je najvišji vrh v Afriki, znan tudi pod vzdevkom »Streha Afrike«.

Je najvišja samostoječa gora na svetu, saj ni del nobenega gorovja. Kilimandžaro je edinstven tudi po svoji lokaciji, saj se nahaja le 330 km od ekvatorja. Goro sestavljajo trije različni vulkanski stožci: Kibo (5.895 m), Shira (3.962 m) in Mawenzi (5.149 m), kjer je na Kibu najvišji vrh Uhuru. Medtem ko sta Mawenzi in Shira ugasla vulkana, je Kibo le speči in lahko ponovno izbruhne.     

Vzpon na Kilimandžaro

V primerjavi z drugimi gorami je vzpon na Kilimandžaro relativno lahek. Da bi vzpon zmogli, ni potrebno biti profesionalen plezalec, je pa nujna dobra telesna pripravljenost.

Z asistenco naše profesionalne vodniške ekipe vas lahko popeljemo do samega vrha, kjer se vam odpre čudovit pogled na prostranstva Afrike.

Naši izkušeni gorski vodniki vam bodo zagotovili varen in čim lažji vzpon na »Streho Afrike«. Temeljito poznajo različne smeri vzpona in vremenske pogoje, tako da lahko zanesljivo predvidijo spremembe in tako preprečijo morebitne nesreče.

Vreme na Kilimandžaru

S 100 km po dolžini in 60 km po širini ima gora Kilimandžaro svojevrstno podnebje in pet različnih vegetacijskih območij. Vremenski pogoji se na gori spreminjajo z višino in v razponu od tropskega podnebja ob vznožju do arktičnih pogojev na vrhu.    

Hribi ob vznožju imajo celoletno poletje, s povprečnimi temperaturami 25 – 30 ºC skozi celo leto. Nasprotno pa so temperature na vrhu precej nižje in se gibljejo med -10 in -20 ºC. Tako da se temperatura niža za 1 ºC z vsakimi 200 m vzpona.

Področje gore ima dve deževni obdobji: monsunsko (dolgo) deževno obdobje med marcem in majem ter kratko deževno obdobje od sredine oktobra do poznega decembra. Ob vznožju imajo do 2.000 mm padavin na leto, medtem ko na vrhu pade letno le 100 mm padavin.

Različna vegetacijska področja Kilimandžara

Vzpon na Kilimandžaro ne ponuja le plezanja in osvojitve vrha, ampak tudi fascinantno popotovanje skozi številna klimatska in vegetacijska področja z različnimi habitati edinstvene flore in favne.

  • Kmetijsko področje (800 – 1.800 m)
  • Gorski gozd (1.800 – 2.800 m)
  • Nižinsko gorsko področje (2.800 – 3.800 m)
  • Gorsko področje (4.000 – 5.000 m)
  • Vrh (5.000+ m)

Kmetijsko področje (800 – 1.800 m)

Na velikih travnatih poljih, na višini med 800 in 1.800 m, pade velika količina dežja. Ljudstvo Chagga to področje uporablja za poljedelstvo in živinorejo, saj je zaradi obilice padavin vulkanska zemlja tu zelo rodovitna. Gojijo predvsem kavo in banane, pa tudi koruzo, fižol in druge pridelke. Severna in vzhodna področja so manj kultivirana, tako da je na teh področjih več avtohtone vegetacije. Na kmetijskem področju ni divjih živali, opazujete pa lahko nižinski gozd, grmičevja in veliko vrst »divjega« cvetja. 

Gorski gozd (1.800 – 2.800 m)

Tanzanija-Kilimanjaro-od dalečPri 1.800 m se prične gorski gozd, ki je najbolj rodovitno področje Kilimandžara. Kar 96 % vsega dežja na  Kilimandžaru pade na tem področju, tako da je tu precej mokro skozi vse leto. V bogati vegetaciji so svoj dom našle živali, kot so diademska zamorska mačka (Cercopithecus mitis, vrsta opice), sloni, bele in črne Colobus opice, divje svinje (Potamochoerus larvatus), veverice, antilope Duiker (Cephalophinae), večje antilope Eland (Taurotragus oryx) in celo leopardi, ki pa jih je težko opaziti v bujnem podrastju. Tudi številne raznovrstne ptice, ki so vredne vsega občudovanja, prebivajo na tem področju. V nasprotju z ostalimi gorskimi gozdovi Vzhodne Afrike, gozdovi Kilimandžara niso poraščeni z bambusom.       

Nižinsko gorsko področje (2.800 – 3.800 m)

Tanzanija-Kilimanjaro-ponočiNa višini od 2.800 do 3.800 m se razteza nižinsko gorsko področje, ki ga prekriva večinoma resje. Ta mistična pokrajina se prične nad gozdno mejo, ima pa že nižje temperature (okrog 0 ºC ali manj) in še kar precej padavin (v povprečju 1.300 mm na leto). Široka travnata polja, ki so polna pisanih cvetlic, so bivalni prostor za različne vrste antilop: Duiker (Cephalophinae), Eland (Taurotragus oryx) in Bushbuck; opaziti pa je možno tudi bivole. Med prelepimi cvetlicami lahko občudujemo rumene proteje (Protea leucospermum cordifolium), rdeče baklaste lilije (Kniphofia), belo resje (Erica arborea) in številne druge unikatne rastline. Pri približno 3.200 m je pokrajina prekrita večinoma z resjem, nebo je večinoma jasno, zrak se prične redčiti in vzpon postaja težji. Kljub bolj zaostrenim pogojem, še vedno lahko vidimo kar nekaj divjih živali, kot so sloni, večje antilope Eland (Taurotragus oryx) in manjše antilope Klipspringer (Oreotragus oreotragus) ter različne vrste lokalnih glodalcev. Na tem področju med rastlinami prevladuje unikaten »Dendrosenecio kilimanjari«.

Gorsko področje  (4.000 – 5.000 m)

Pri približno 4.000 m se prične gorsko področje z gorsko puščavo s peščeno zemljo in ekstremnimi vremenskimi pogoji, ki lahko variirajo od +40 ºC čez dan do temperatur po ničlo čez noč. Tu ni nobene stalne živalske populacije in rastlinstvo je omejeno le na redke cvetlice in mah.

Vrh (5.000+ m)

Tanzanija-Kilimanjaro-sončni vzhod na vrhuNa tej višini se nahajajo samo še skale in led. Le insekti in najodpornejše vrste lišajev lahko preživijo te težke pogoje. Vrh ima tudi nekaj ledenikov, najbolj znan pa je Veliki severni ledenik (Great Northern Glacier) na severni strani Kiba.

Priprave na plezanje

Zdravniški pregled pred plezanjem

Vsem, ki se odločajo za vzpon na Kilimandžaro, je pred vzponom priporočen zdravniški pregled. Pri zdravniku se posvetujte o visokem vzponu glede na vašo starost, telesno pripravljenost in splošno zdravstveno stanje. Pozanimajte se, ali vam lahko kakšna pretekla zdravstvena stanja povzročajo težave in ali zdravila, ki jih morebiti jemljete, lahko vplivajo na aklimatizacijo. Vprašajte, ali smete jemati Diamox glede na vaše trenutno zdravstveno stanje.  

Dejstva, ki jih je dobro vedeti predno rezervirate vzpon

Tanzanija-Kilimanjaro-skupinska z nosačiZaradi zdravstvenih težav, kot so težave s hrbtenico, s prekrvavitvijo, diabetes, hipoglikemija, črevesne ali ledvične težave, astma, visok ali nizek krvni pritisk, poškodbe glave, težave s srcem, rak, kap, krvne bolezni, izpahi, hernija in zvini je lahko vzpon nevaren ali celo nemogoč. Nujno se z zdravnikom posvetujte o vseh preteklih zdravstvenih težavah. 

Najnižja starost za vzpon je 10 let, medtem ko najvišja starost ni določena. Je pa potrebno vedeti, da gre za fizično zahteven vzpon. Plezalci, ki so stari pod 18 in nad 60 let, naj se z zdravnikom posvetujejo, ali je vzpon za njih primeren. Srčni utrip v mirovanju naj bo nižji od 100 udarcev na minuto. Če je višji, potrebujete zdravniško dovoljenje pred pričetkom vzpona. 

Treniranje za plezanje

Čeprav pogosto pravijo, da je Kilimandžaro lahek za plezanje, ne smete podcenjevati fizične zahtevnosti vzpona. In čeprav Kilimandžaro ponuja boljše plezalne pogoje kot večina drugih gora po svetu, to ne pomeni, da sam vzpon ni intenzivno zahteven.

Pomembno je, ne samo, da ste fizično in aerobno fit, ampak da ste tudi mentalno pripravljeni na napor.

Tanzanija-Kilimanjaro-skupinska pod vrhomZa vzpon na Kilimandžaro ne obstaja idealna telesna pripravljenost. Bili smo priča že primerom, ko so maratonski tekači podlegli slabosti zaradi višine, in primerom, ko so na vrh prispeli tudi posamezniki s slabšo fizično pripravljenostjo. Naš nasvet je, da se vsekakor dobro fizično pripravite. In čeprav je nemogoče predvideti, kako se bo vaše telo odzvalo na pogoje na gori, lahko z dobro telesno pripravljenostjo zmanjšate možnosti, da odnehate z vzponom zaradi mraza, višine ali fizične zahtevnosti. 

In še enostaven nasvet: najboljša priprava za vzpon na Kilimandžaro so pohodi in vzponi na hribe. Pridobite si veščine, ki jih boste potrebovali na gori, s tem, da čim več časa posvetite vzponom na hribe in gore, s čimer boste natrenirali tako kardiovaskularni sistem kot noge.

Dnevni pohodi so zelo dobra vaja.

Če nimate možnosti za treniranje zunaj v naravi, vam lahko naprave, kot so npr. tekoče stopnice, tudi v fitnesu pomagajo pri simulaciji fizične zahtevnosti plezanja na hrib. Če nimate možnosti niti vzponov na hribe niti vadbe v dvorani, pa pričnite s hojo in pohodi, kolikor pogosto je to mogoče.   

Trening začnite vsaj dva meseca pred vzponom

Tanzanija-Kilimanjaro-od zgorajČe nikoli niste hodili v hribe, je najbolje, da začnete z lažjim tempom, krajšimi časovnimi intervali in praznimi nahrbtniki. Ko se bo vaša kondicija izboljševala, lahko vse našteto postopno povečujete. Pri vzponu na Kilimandžaro boste veliko časa hodili po počasnejših poteh in redko boste imeli v nahrbtniku več kot 10 kg. In tu ne gre za tekmovanje, tako da naj bodo temu prilagojeni tudi vaši treningi.

Postopno povečujte dolžino vaših pohodov in težo v nahrbtniku, manj pa se osredotočajte na vaš tempo. Vaš cilj naj bo vsaj enourni trening trikrat na teden. Ko boste zmogli štiri do šest urni vzpon z zmerno višinsko razliko in z 10 kg v nahrbtniku, boste že dobro pripravljeni. Najdaljše in najtežje vzpone si prihranite za en mesec pred vzponom na Kilimandžaro, nato pa jih zmanjšujte do dveh tednov pred vzponom. Potem pa si privoščite čas za počitek in regeneracijo, ki ju vaše telo potrebuje pred samim vzponom.  Kakšnega od pohodnih treningov lahko nadomestite tudi s plavanjem, kolesarjenjem ali tekom in tako povečate aerobno pripravljenost.

Pomembno je tudi, da treninge opravljate v pohodni obutvi in z nahrbtnikom, ki jih nameravate imeti tudi pri vzponu na Kilimandžaro. Navaditi se morate na čevlje, prav tako pa tudi na težo in občutek nahrbtnika na hrbtu. In medtem, ko je fizični trening pomemben del pridobivanja plezalne kondicije, pa ni edini.

Na vzpon na Kilimandžaro lahko gledate tudi kot na priložnost, da naredite nekaj pozitivnih sprememb v svojem življenju. Jejte več sadja in zelenjave, opustite kajenje, zmanjšajte vnos alkohola, privoščite si osem ur spanca, zmanjšajte nivo stresa in uživanja rdečega mesa. Zagotovo se boste počutili bolje!    

Cepljenja

Tanzanija-Kilimanjaro-baza Pred odhodom se s svojim zdravnikom posvetujte glede priporočenih cepljenj proti tifusu, hepatitisu A in B, meningitisu in steklini.

Vsem potnikom pa se, ne glede na destinacijo potovanja, priporoča, da imajo opravljena tudi cepljenja proti: OMR (ošpice, mumps, rdečke), DTP (davica, tetanus, oslovski kašelj), noricam, otroški paralizi in gripi. Z zdravnikom se tudi posvetujte, kako lahko zmanjšate tveganje za izpostavljenost malariji ali koleri.

Posvetujete se lahko tudi na Zavodu za zdravstveno varstvo (ZZV), (http://www.nijz.si), Zaloška 29, Ljubljana; tel. 01 58 63 918 

Vstop v Tanzanijo in viza

Za vstop v Tanzanijo potrebujte veljaven potni list in vizo. Veljavnost potnega lista mora biti najmanj šest mesecev na dan oddaje vloge za vizo.

Kaj morate spakirati za vzpon na Kilimandžaro

Agencija Oskar v sodelovanju s partnerjem v Tanzaniji priskrbi šotore in hrano, sami pa morate poskrbeti za pripravo osebnih stvari in opreme. Spodaj je seznam priporočljive opreme.

Priporočamo, da s seboj prinesete kompletno pohodniško opremo, ki vključuje: srajco z dolgimi rokavi, pohodniške hlače, pohodniške čevlje, spodnje perilo in nogavice. Čeprav lahko precej stvari dobite ali pa si sposodite tudi v Tanzaniji, ni možno tu dobiti vsega.  

Seznam potrebščin za vzpon na Kilimandžaro

  • Kapa iz volne ali flisa, ki prekrije ušesa (lahko tudi kapa Balaclava)
  • Kapa s senčnikom in krajci za zaščito pred ekvatorialnim soncem
  • Kapa Balaclava: primerna za dodatno zaščito obraza (opcijsko)
  • Sončna očala, ki so nujna za zaščito oči v tropih in na višini: naj bodo dobre kvalitete, s snemljivo stransko zaščito in primerna za na ledenike Krema za zaščito pred soncem: vzemite dovolj kreme z zaščitnim faktorjem (SPF) 15 ali več. Če še niste bili izpostavljeni ekvatorialnem soncu, ga ne podcenjujte, zato poskrbite za precejšnjo količino ustrezne zaščite. V Tanzaniji je kremo za sončenje težko kupiti.
  • Balzam za ustnice: SPF 15 ali več
  • Rute: zavezane okrog vratu nudijo dobro zaščito pred soncem
  • Srajce z dolgimi rokavi: imejte dve srajci – če je možno, sintetični; za dan, ko se prispe na vrh, se odsvetuje bombažne
  • Majica s kratkimi rokavi: najboljša je sintetična, ki vpija vlago
  • Večplastni zgornji deli oblačil: priporočamo, da imate tri tople plasti oblačil, ki naj bodo volnena, sintetična ali iz flisa. Naj se dobro prilegajo ena na drugo in tako poskrbijo za dobro izolacijo. Dobra kombinacija so zgornji del z dolgimi rokavi, pulover, jopa iz flisa ali iz volne. Bombažna oblačila ne nudijo dobre izolacije in so popolnoma neuporabna v vlažnih razmerah.
  • Dežna jakna: popoldanske padavine so pogoste v Vzhodni Afriki, še posebej v gorskih predelih. Priporočljiva je Gore-Tex jakna ali pa vodoodporna jakna iz najlona z zatesnjenimi šivi.
  • Jakna proti vetru (opcijsko, če imate Gore-Tex dežno opremo): najlonski »windshell« (ne vodoodporen), ki naj bo dovolj velik, da prekrije ostale plasti oblačil
  • Pončo (opcijsko): hitra in priročna zaščita za telo in nahrbtnik; slaba zaščita v primeru dežja z vetrom
  • Rokavice iz volne ali flisa: prav prideta dva para rokavic (toplejše in tanjše)
  • Zaščitne rokavice (lahko so tudi smučarske): prav bodo prišle proti vetru, ki je včasih prisoten v kraterju in na poti na sam vrh
  • Hitro se sušeče pohodne kratke hlače: priporočljive za vzpenjanje na nižjih predelih gore
  • Dolgo spodnje perilo: volneno ali sintetično
  • Hlače iz volne ali flisa: naj bodo ohlapne in udobne; oblečemo jih čez dolgo spodnje perilo
  • Dežne hlače: potrebujete tudi kvalitetne dežne hlače; Gore-Tex ali vodoodporne najlonske hlače z zatesnjenimi šivi
  • Hlače proti vetru (opcijsko, če imate Gore-Tex dežno opremo): pogosto so uporabne na gori za zaščito pred vetrom; naj bodo iz najlona in take, ki »dihajo« in dovolj velike, da gredo lahko čez hlače iz volne ali flisa
  • Hlačne nogavice: najboljše so iz lajkre; so zelo udobne za hojo, preprečujejo koprivnico, poskrbijo za toploto, hitro se sušijo in preprečujejo opečenost od sonca
  • Spodnje perilo: količinsko dovolj za trajanje vzpona
  • Tanke nogavice: dva para sintetičnih nogavic za nošenje pod močnejšimi volnenimi nogavicami; preprečujejo žulje in ohranjajo noge suhe
  • Debele nogavice: šest parov debelih volnenih ali sintetičnih nogavic, ki bodo poskrbele za toploto v čevljih
  • Pohodni čevlji: naj bodo srednje težki in dovolj veliki, da boste lahko imeli obute tanke nogavice in debelejše volnene ali sintetične nogavice
  • Gamaše: lahko so nizke ali visoke; naj bodo iz materialov, ki dihajo; prav pridejo pri zaščiti čevljev pred umazanijo in snegom
  • Športni copati: potrebujte jih v kampu po končanem dnevnem pohodu
  • Spalna vreča: naj bo topla, saj se temperature na gori lahko ponoči spustijo pod 0 ºC
  • Spalna podlaga: lahko je armafleks, ali pa tanka napihljiva blazina, ki je bolj udobna
  • Steklenica za vodo: priporočljivi sta dve enolitrski plastenki
  • Oskrba z vodo: je zelo pomembna. Voda v Vzhodni Afriki ni nepitna, vendar je njena vsebnost flore drugačna od tiste, na katero ste navajeni. Da bo telo normalno delovalo, priporočamo dve steklenici pitne vode.
  • Vode z okusi: če želite izboljšati okus vode, lahko prinesete kakšne praške (kot npr. Cedevito),
  • Pohodniški nahrbtnik: naj bo srednje velikosti in udoben za nošenje osebne opreme. Naj se vam popolnoma prilega in naj ima dober pas za okrog pasu. Priporočljivi so stranski žepi za mehkejše stvari. Teža osebnih stvari, skupaj s fotografsko opremo, vodo za en dan in toplimi oblačili, je med 8 in 11 kg.
  • Pokrivalo za nahrbtnik: priporočamo vodoodporno pokrivalo za nahrbtnik v primeru dežja. Lahko vzamete tudi veliko plastično vrečko.
  • Potovalna torba – srednja: za gorsko opremo; naj bo s ključavnico; nosili jo bodo nosači
  • Potovalna torba – velika: v njej naj bo vaša »ne-gorska« oprema; počakala vas bo v hotelu
  • Plastične vrečke: vzemite jih kar precej; prav bodo prišle za dodatno zaščito spalne vreče in oblačil, saj lahko dežuje vsako popoldne
  • Toaletne potrebščine: imejte jih dovolj za celo potovanje; v Tanzaniji se jih dobi le nekaj, zato prinesite s seboj, kar potrebujete.
  • Čepki za ušesa: prav bodo prišli v primeru smrčanja in drugih zvokov ter vam s tem omogočili miren počitek
  • Baterija oz. naglavna svetilka: pomembna predvsem na dan, ko se osvoji vrh; splošno uporabna v kampu; imejte s seboj tudi zalogo baterij.
  • Žepni nož: priporočljiv je švicarski nož s škarjami
  • Osebna prva pomoč in potovalna lekarna: glej seznam spodaj
  • Prigrizki: čeprav je na voljo precej prigrizkov, imajo pohodniki radi tudi okus svojega doma v nahrbtniku. Iz izkušenj smo ugotovili, da je to pomemben dodatek.
  • Mešanice za tople napitke: oskrbeli vas bomo s kavo, kakavom in čajem. Če pijete kavo brez kofeina, si jo prinesite s seboj. Prav tako prinesite svoje priljubljene zeliščne čaje.
  • Brisača: potrebujete jo za umivanje v kampu; lahko je majhna; uporabite lahko tudi ruto.
  • Vlažni toaletni papir: prav pride pri splošni higieni
  • Rezervna očala: za tiste, ki imate leče in v primeru »prašnih« pogojev
  • Dežnik: zelo uporaben v primeru dežja in sonca; uporablja ga rudi večina vodnikov.

Seznam medicinskih potrebščin

  • Mi bomo imeli gaze, samolepilni trak, medicinsko milo, antibiotično mazilo, Antacid tablete (proti želodčni kislini), nekatere antibiotike, protibolečinska sredstva, kapljice za oči, anafilaksijski komplet, Imodium tablete (proti driski), Compazine tablete (antipsihotik) in Diamox tablete (proti višinski bolezni). Zdravila na recept bomo ponudili le v nujnih primerih. Vsekakor se pred vzponom posvetujte s svojim zdravnikom, priporočamo pa, da imate s seboj naslednja zdravila in pripomočke:
  • Črevesne težave: svečke za odvajanje; tablete proti driski in krčem (Imodium); antibiotike za prebavni sistem – pri močnih driskah (Ciprofloksacin); medicinsko oglje (Carbo medicinalis), ki je zelo učinkovito pri začetni fazi težav
  • Ureznine in odrgnine: s seboj imejte večji komplet obližev
  • Infekcije: antibiotično mazilo za ureznine in odrgnine
  • Žulji: preventivno poskrbite za možne žulje; komplet primernih obližev
  • Glavoboli: priporočamo tablete, ki vsebujejo kodein; olajšajo vam možne glavobole zaradi višinske razlike
  • Nespečnost: uspavalne tablete (Halcion); na visoki višini lahko pride do t.i. »sindroma gorske nemirnosti«, spanje pa je zelo pomembno; ne priporočamo jemanja uspavalnih tablet nad višino 4.500 m
  • Diamox tablete (proti višinski bolezni): uporabljajo se pri večini vzponov na visoke gore in so zelo priporočljive;  jemljite jih 2 x na dan od višine 3.900 m pa do vrha

Zdravstveno zavarovanje

  • Pri vzponu je obvezno polno zdravstveno zavarovanje, z evakuacijo v nujnih primerih in vrnitvijo v domovino.

Prtljaga & Denar

  • Zavarovanje: priporočljivo je zavarovanje prtljage in denarja, predvsem v primeru, ko imate s seboj veliko količino denarja in drago fotografsko opremo. Tako opremo imejte vedno v ročni prtljagi. Dragocenih stvari ne dajte v prtljago, ki jo oddate na letalo.
  • Zahtevki: Če od zavarovalnice terjate odškodninski zahtevek po vrnitvi domov, imejte natančno dokumentirano vsako nesrečo, poškodbo ali izgubo. Prav vam bodo prišla tudi zdravniška potrdila ali policijski zapisniki.

Izposoja opreme

  • Kisik – $100
  • Hiperbarična torba (Hyperbaric Bag) – $200
  • Prenosno stranišče in šotor – $150
  • Kapa za zaščito pred soncem – $5
  • Balaclava kapa / šal – $5
  • Hlače iz flisa – $10
  • Topla jakna – $10
  • Dolgo spodnje perilo – $5
  • Dežni plašč / pončo – $10
  • Dežne hlače – $10
  • Rokavice – $5
  • Pulover – $10
  • Nogavice – $2
  • Pohodni čevlji – $20
  • Spalna vreča in podloga- $20
  • Torba / pohodni nahrbtnik – $20
  • Manjši nahrbtnik – $10
  • Pohodne palice – $10
  • Gamaše – $10
  • Svetilka – $10
  • Sončna očala – $5
  • Baterije – $3
  • Steklenica za vodo – $5
  • Daljnogled – $20

Napitnine ekipi na vzponu

Napitnine so v Tanzaniji obvezne, ob koncu vzpona z napitnino nagradite ekipo.

Program potovanja: Mogočni Kilimandžaro – treking.