Merhaba, dober dan – prijatelji! Takoj zatem pa vprašanje, od kod prihajam, po turško seveda, in ko je človek videti zgubljen, tudi v polomljeni angleščini. Slovenia – odgovor je večini prav tako neznan kot je meni turščina. Tam nekje v Evropi, v bivši Jugi, pa še maršala Tita navržem, da je vsaj starejšim bolj znano. Sicer pa je prav vseeno, od kod sem – tu sem, ker želim videti svet bolj od blizu, ker mi ne zadošča znanje iz knjig, zemljevidov, interneta, televizije…In ‘doživeta Vzhodna Turčija’ je moj poletni cilj, preden nadaljujem pot – enkrat drugič – še po osrednji in zahodni, potem pa v neznani Iran, ter po svileni poti še mogoče kdaj tudi dlje na vzhod. Tokratna Turčija pa je za nekaj časa moj predmet premišljevanja, spominjanja.
Prvi dan v Mezopotamiji
Prileteli smo v povsem turško, pravzaprav kurdskomesto Diyarbakir. Velika lubenica na glavnem trgu je njegov simbol, ki se je s pogledom na rodovitno zemljo, tudi polno lubenic, izkazal za pravilnega. Kar težko verjamem, da se v tekmovanju za najtežjo lubenico ustavi tehtnica pri 96 kilogramih. Ja, saj to je teža velikega in kar rejenega odraslega človeka! Zemljo že od najstarejše dobe, ko je človek zamenjal lov in nabiranje sadežev s kmetovanjem, napajajo vode Tigrisa in Evfrata – ozemlje med obema pa nosi naslov ‘medvodja’ ali Mezopotamije. Neverjetno, kako lepo obdelana polja so se zvrstila že med pristajanjem letala in še bliže med nekajurno vožnjo z našim avtobusom. Sama ravnina na obe strani, in če je Diyabakir res najbolj vroče turško mesto, nam je klima prišla zelo prav. Suho puščavsko podnebje pa na poljih ‘hladi’ Atatürkov jez! Postanek za kosilo in prvi tipični turški čaj v mestecu Silvan, ki ga krasi ogromna mošeja iz 12. stoletja, ki je bila v 10.stoletju še bizantinska – brez kupole in minaretov. Še seldžuški most 
Vzhodna Anatolija,od Vana proti armenski meji
Vzhodna Anatolija je največja, najvišja turška pokrajina, z najvišjim vrhom Araratom,
Iz mesteca Tatvan ob Vanskem jezeru smo se z manjšimi kombiji povzpeli na sam krater ugaslega ognjenika Nemrut 2.200 m visoko. 
Naslednji dan pa premik na drugo stran jezera, kamor sicer dvakrat tedensko vozi tudi trajekt, v samo mesto Van. Slikovita lega ob jezeru istega imena na višini
1.727 m, živahne ulice, prvi stik s poštnimi uslugami, ki so možne le na pošti, kjer uradnik žigosa in vrže kartice kar na tla, srečanje z vanskimi mačkami – posebno raso angora bele barve (kot je moja mačka doma), a s to razliko, da je eno oko modro, drugo pa rumeno. Največje doživetje pa je vsekakor plovba po tem velikanskem jezeru (za eno petino Slovenije ga je!), obisk lepo ohranjene armenske cerkve, dosegljive na otoku Čarpanak preko ‘ptičjega’ hriba in pa bolj znane Akdamar cerkvice
Po svileni poti v območje Ararata
Delček starodavne svilene poti, ki je potekala kar 1.500 let, smo doživeli v sončnem dopoldnevu, ko smo se mimo slapov Muradije 


Ararat se je počasi oddaljeval, ko smo se okrenili proti severu in se preko velikih sipin pripeljali do Tuzluče in solnega rudnika. Vhod je moral biti res širok in rovi tudi, saj naš turški šofer sicer ne bi zapeljal kar v notranjost.Tema kot v rogu je bila, dokler se ni od nekje pojavil deček in kmalu za njim še oče – očitno oskrbnik. Prižgala sta luči in pokazala napravo za lomljenje soli, ki je v tem rudniku ne bo tako kmalu zmanjkalo.
Azerbejdžanski meji smo se približali ob neverjetni grajski razvalini Seytan Calesi ali Hudičevemu gradu. 

Svet ozkih dolin in gora – veličastne Pontske Alpe
Nekdanje gruzijsko kraljestvo, povsem drug svet, s skrbno obdelanimi njivicami ob dolinah rek, vkleščenih med visoko gorovje. Vijugaste ceste, ki počasi peljejo do zaželenega cilja. Naš je bila Ishanska gruzijska katedrala 

Čaj in lešniki ob Črnem morju
Bobro, da se nismo že kar na prvem parkirišču vrgli v morje, kajti dosegli smo Črnomorsko obalo in mestece Rize. Morje je prijetno toplo, zelo malo slano, a ozračje kar kipi od vlage. Tudi tu nas je naš šofer presenetil s strmo skoraj nočno vožnjo do citadele, od koder so se prikazale obalne luči v velikem zalivu. Vlaga pomeni subtropsko podnebje, primerno za gojenje čaja, katerega prav v mestu Rize tudi največ predelujejo. Oskrbeli smo se s številnimi škatlami zelenega čaja, ki je primerno darilo, kajti drugih posebnosti tu ni na izbiro. Malo pozneje smo se zagledali v ogromne nasade lešnikov, ki se vlečejo vzdolž obale okoli 

Pot navzdol nas je spet približala Trabzonu, in najpomembnejši stari zgradbi – poznobizantiski cerkvi Svete Sofije. Na njej so vidni vplivi krščanstva, pa tudi Osmanskega obdobja, ko je bila preurejena v mošejo. Danes je kulturni spomenik.
Izmed treh vhodov je najbolj znamenit južni, ki na reliefih prikazuje življenje Adama in Eve ter njun izgon iz paradiža. Na obokih v notranjosti so mnogi svetniki, kot tudi Jezusova zadnja večerja. Osrednja kupola ima dvanajst vogalov in s pomočjo posebnega foto trika sem jo uspela posneti v vsej barvitosti geometrijskih likov, pomešanih z božjimi bitji. Še zadnje plavanje v temnem morju, tokrat na res povsem temnem, skoraj črnem nabrežju. V plastično stekleničko sem si nabrala nekaj tega črnega peska, ki me še doma spominja na tisti kraj. Morje imam res rada.Tudi Črno!
Tradicionalne turške vasice in srednja Anatolija
Z lešnikove dežele smo se poslovili s krajšim postankom v obcestni prodajalni lešnikov, ki so jih nekateri tudi kupili. Predvsem sem jih poskušala in drobila s posebno napravo ‘terminator’, ki sem jo tudi kupila. Saj gre lažje v kovčeg kot kila lešnikov. Doma jo bom preskusila, na suhih lešnikih namreč, saj na svežih ne deluje.
Spet smo se strmo dvignili, najprej do značilne turške vasice z veliko domačimi živali in veselimi otroki. Velik ovčar nas je spremljal vso pot, tudi mačke so se pustile slikati! Obvezen čaj v bližnji čajnici, in že smo se peljali vse višje. Prelaz na 2.200 metrih je bil povsem zimski, na njem pa manjša stojnica z domačimi pridelki in velik vodnjak z izvirno vodo, ki smo jo pridno dotočili v napol prazne
stekleničke. Kdo bi si mislil, da je tu naš avtobus zakuhal? Vseeno nas je varno popeljal do cilja – prijetne vasice pod mogočnim srednjeveškim gradom, z dolgim imenom 

Za zadnji dan so ostali le še Pontski grobovi, vklesani v skalovje nad mestom, pa Atatürkov spomenik na glavnem trgu, svedrasti minaret, in seveda shopping, ki mu ni bilo konca. Zakaj? Počakati smo morali na popravljen avtobus, kar se je vleklo tri ure dlje kot predvideno. Še dobro, da je mestece tako lepo, 
Marinka Vehar, 24.08.2009
