Piše: vodnik Blaž

Maramureš je med bolj tradicionalnimi predeli Romunije – veliko konjskih vpreg, lesene arhitekture, slabih in slabo označenih cest ter prebivalci, ki živijo življenje na svoj način. Še posebej pa se to pokaže ob nedeljah. In mi smo imeli posebno srečo, da smo potovali po Maramurešu ravno v nedeljo.
Ob nedeljah namreč v Maramurešu obstaja za prebivalce le nekaj stvari, ki jih počnejo – gredo k maši, gredo v gostilno in sedijo pred hišo ter se pogovarjajo s sosedi. In za sedenje imajo v Maramurešu pred hišami prave male mini avtobusne postaje. Mala streha, majhna klopca, dovolj prostora za nekaj ljudi, da se preživi nedeljo popoldne.
Ko smo se s sopotniki pogovarjali, kaj nas čaka v Sapanti, smo ugotovili, da bo takrat tam potekala tudi maša. In pravoslavni nedeljski obredi trajajo več ur. Prebivalci tukaj k maši hodijo oblečeni v svoje noše, ženske skupaj in moški skupaj. Ko je nekdo vprašal, če imajo kaj proti fotografiranju, sem jim rekel, naj samo vprašajo, pa ne bo nič narobe – in, če sta dva, naj naredita tako: en se stisne, drug pa pritisne. In smo se stiskal, predvsem pa prtiskal 🙂 .

Naš voznik Nedeljko, ki tekoče govori romunsko, je v Sapanti ujel naslednji pogovor. Dva zakonca sta se takole pogovarjala. Žena je rekla možu: “Greva domov!”. On pa je njej odgovoril: “Ne, grem v gostilno!” Nakar je ona zabrusila: “Pojdi k vragu!” In on: “Grem! Ampak, ko pridem nazaj, boš šla ti k svoji mami!” In to je bil pogovor zakoncev globoko v svojih sedemdesetih! S sopotniki se nismo mogli odločiti, ali je v tem primeru njena mama še živa ali pa je že pokojna in mož svojo ženo pošilja kar na (Veselo) pokopališče.

Naša romunska nedelja se je iz Maramureša popoldne preselila v Cluj Napoco. Iz tradicionalnega okolja, ljudi v narodnih nošah, konjskih vpreg, smo se preselili v velemestno okolje. Leseno arhitekturo smo zamenjali za kamnite stavbe in konjske vprege na ozkih, zdelanih cestah, za široke, večpasovne avenije.
