Piše: Igor Podgoršek

Potovanja v Maroko

Beseda svoboda ima več pomenov. Med II. svetovno vojno se je natančno vedelo, kaj je pomenila svoboda. Potem smo bili nekaj časa v osvobojeni Jugoslaviji, pa se čez čas nismo več počutili svobodne. Zdaj že tri desetletja prebivamo v samostojni in svobodni Sloveniji, vendar ali smo resnično svobodni? Politično da, mogoče tudi ekonomsko, sicer pa še zdaleč ne. Svoboda ima različni pomen, različnim ljudem na različnih nivojih. Obstajajo ljudje, ki imajo toliko denarja, da si lahko privoščijo »vse« na tem svetu. Za nekoga bi se ti ljudje zdeli svobodni, vendar velika večina njih ne bi zdržala niti tedna dni prave svobode, kot jo živijo Berberi oz. Amazighi, kot se sami imenujejo.

Kako torej Amazighi dojemajo svobodo za katero imajo celo znak oz. črko. Celo več, imajo dva znaka. Enega za svobodnega moža in enega za svobodno ženo.

V Zahodnem svetu želimo vsem stvarem nekako priti do dna, želimo jih spoznati in razumsko doumeti, zato je seveda smiselno vprašanje, kaj potem je svoboda, kako jo definirati in še bolje, kako jo prepoznati in živeti?

Nekje sem prebral, da je najkrajša definicija svobode: absolutno pomanjkanje skrbi zase. Znak za svobodo berberskega ljudstva, je upodobljen na njihovi etnični zastavi in je videti kot človek, ki sega proti nebu, lahko bi ga tudi povzeli kot – kakor zgoraj, tako tudi spodaj.

Kaj vendarle v globljem pomenu tega simbola še lahko opazimo? Prepuščanje. Njihova sreča v svobodi je v prepuščanju svojega življenja »višjim sferam«, zaradi česar se počutijo varne, srečne a hkrati še več kot srečne – svobodne. Sreča ni cilj, je spoznanje, da stvari nikakor ne morejo biti boljše od tega, da imaš svobodo dojemanja, kot jo sam hočeš, in razmišljanja, kot se sam odločiš. Si lahko kaj od tega privoščimo mi v tako imenovanem »svobodnem« svetu?

Znak in zastava ne predstavljata samo ene določene skupine, plemena ali države. Namesto tega simbola predstavljata transnacionalno domovino Amazighov, imenovana Tamazgha, ki sega izven meja postkolonialnih nacionalnih držav in obsega ozemlje od Nila do Kanarskih otokov in od Sredozemskega morja do Burkine Faso. Splošno amaziško kulturno in jezikovno gibanje, ki ga podpirajo številna manjša amaziška združenja, razpršena po vsej severni Afriki, poudarja avtohtono afriško kolektivno identiteto, ki sega preko državnih meja in izpodbija identifikacijo Magreba z Arabci, islamom in Bližnjim vzhodom. Vprašanja identitete Amazighov in zgodovinskega izvora so bila skozi zgodovino predmet manipulacije, saj so grški in rimski učenjaki razglašali, da Berberi izvirajo z vzhoda, ki so se preselili v Severno Afriko in se po mnenju srednjeveških arabskih učenjakov pozneje pridružili svojim arabskim bratrancem ter tako postati del islamske umme (skupnosti).

Ste z opisom kaj bližje Amazighom, ste kaj bližje svobodi? Najbrž ne, saj nič od zapisanega ne predstavlja svobode; kot prst, ki kaže proti luni ni luna, tako tudi vsi tukajšnji opisi ne opisujejo svobode, temveč v najboljšem primeru samo kažejo k svobodi kakršno živijo Berberi.

Vabim vas, da se nam pridružite na enem od naših potovanj po Maroku in se tako z doživetji sami prepričajte, kako si Berberi predstavljajo svobodo v njenem pravem pomenu.

Potovanja v Maroko