Piše: vodnica Nina Mavrič
Turčija. Carigrad. Nekdaj center Osmanov, njihovih voditeljev sultanov, mogočne vojske in celotnega birokratskega aparata, preko katerega je imperij deloval. Zdi se mi, da so v zadnjem obdobju osmanski sultani in vse okoli njih, postali bolj popularni kot kdaj koli prej. Predvsem sultan Sulejman Veličastni. O življenju sultanov, njihovih dvorih, ženah, ljubicah, vojnah se pišejo leposlovni romani, snemajo telenovele. In tako širša množica dobi uvid, kako je osmanski imperij deloval striktno na protokolu. Vse, do najmanjšega detajla, je bilo urejeno v velik ustroj pravil, hierarhije, reda in discipline.

Sofra ali kultura pogostitve
Iz vsakodnevnega življenja Osmanov je največ znanega iz 16., 17. in 18. stoletja. Številni registri o cenah, davkih, trgovanju, zapisi popotnikov in vojakov, ter konec koncev dnevniki in registri menihov, so nam pustili bogat vpogled, tako v kulinariko bogatejšega sloja kot v prehranjevalne navade navadnih prebivalcev.

Če je bil gost res ugleden, so ga pred obrokom najprej namestili v posebnem prostoru na neformalnem klepetu z gostiteljem. Potem je sledila pojedina, nato pa družabni del. Le tega so pričeli s pitjem kave. Če je bil gost malo manj pomemben, so mu namesto kave ponudili “šerbet” – zelo sladek sok, ponavadi je bila to zelo sladka rožna voda. Dolžina in program družabnega dela sta bila odvisna od statusa gostitelja in statusa gosta. Višje si bil na družbeni lestvici, več si si lahko privoščil oziroma več pozornosti ti je bilo namenjene, kar pomeni, da je bil družabni del daljši, kvalitetnejši in je vseboval tudi posamezne prigrizke in tople ali hladne napitke.
Geografska raznolikost

Hrana

Kruh je bil življenjskega pomena, največ so pekli iz žitne in prosojne moke. Poznali so slan in sladek kruh, slednji je bil rezerviran za dvorno življenje. Od mesa so najraje jedli ovčje meso in jagnjetino, po nekaterih predelih tudi govedino. Svinjine niso imeli, saj je prašič v islamu nečista žival. Iz carigrajskega registra za hrano iz leta 1640 je znano, da so poznali tudi perutnino, a je bila precej draga in zato ne ravno priljubljena. V okolici Bitlisa (na JV današnje Turčije) so bili poznani po odličnih pečenih jerebicah. Carigrad in že prej omenjeno mesto Trabzon sta bila poznana po ribah, ki so jih kuhali, pekli, sušili ali vlagali.

Sadje in zelenjava sta v osmanski imperij prišla predvsem na kameljih hrbtih iz različnih dežel. Karavane so v imperij prinašale zelje, čebulo, korenje, špinačo, zeleno solato, oljno repico, por in trtne liste. Zelo priljubljena je bila jogurtova solata s kumarami in česnom, ki so jo največkrat jedli s kruhom in ni smela manjkati na nobenem pikniku dvorne elite. Zapisi iz druge polovice 15. stoletja pravijo, da se je princ Čam (sin slavnega osmanskega sultana Mehmeda Osvajalca) med svojim izgnanstvom v Evropo tam navdušil nad melonami, grozdjem, jabolki in hruškami, kar je kasneje tudi predstavil domači deželi. Kmalu v imperij pridejo tudi češnje, fige, citrusi, granatna jabolka in mandlji, ki so jih gojili predvsem na zahodnem delu današnje Turčije, vzhodni del dežele pa postane center melon, lubenic in različnih buč.

Kultura hranjenja ni pomenila le zaužitje hrane. Šlo je za družabni dogodek, kateremu so posvetili veliko pozornosti, ob hrani so se sklepali različni dogovori in odločitve. Ponujena hrana je bila izraz gostoljubja in blagostanja. Ob zatonu imperija pa se je hrana izkazala tudi za učinkovito sredstvo, če so se želeli koga znebiti. Številne so zgodbe o zastrupitvah s hrano, a to je že druga tema.
Dejstvo je, da so prehranjevanju namenili veliko več pozornosti kot danes. Bilo je pomembno, kaj so postavili na mizo. Veljalo je za vljudno, če si poskusil vso hrano, ki so jo prinesli na mizo. In to je bilo včasih kar težko, saj so bili banketi sultanovega dvora lahko sestavljeni tudi iz dvajsetih hodov hrane!
